rastamallan.blogg.se

Då mallan och mallan bestämde sig för att det är snyggt med rastaflätor. Med snäckor i topparna, såklart. De befinner sig oftast på någon ö bredvid några girarrspelandes härliga killar med skägg och hatt. Där sitter de, barfota och med en öl i handen.

Phuket

Publicerad 2013-02-28 13:11:33 i Allmänt,

Nu har vi tagit oss vidare till Phuket, och checkat in i vårt penthouse med balkong och walk in closet. Några som har lärt sig pruta. Inget kan stoppa oss nu..

Phi phi

Publicerad 2013-02-28 13:07:35 i Allmänt,

Vi behöver nog inte skriva så mycket till detta inlägget. Det är såhär vår vardag är, och efter detta äter vi gott och går till någon härlig bar eller dansar på stranden. NIKE! (=Nice för alla som inte varit med i Linköping...)

Eldpojkarna

Publicerad 2013-02-28 13:04:05 i Allmänt,

Vi är inte så mycket för asiatiska män.. För att förklara, om man nu skulle ranka alla världens nationaliteter så skulle de nog komma sist på lista. Med vissa undantag såklart.
Men om ni någon gång suttit längst fram under en makalös eldshow och också får delta på ett litet hörn på showen så förstår ju även ni att denna uppfattning kan ändras. Och det gör den, verkligen..

Phi phi

Publicerad 2013-02-26 10:26:51 i Allmänt,

Igår tog vi oss från krabi till phi phi. Här bor vi praktiskt taget på stranden vi har fått en lägenhet med två rum vilket är himla gött. Med detta menar jag att vi har väggar i badrummet så nu hinner vi sakna varandra lite när den andra duschar. Tur att ingen av oss är någon långduschare..
Vi har även insett vår hårföns obefintliga betydelse. Vi har ju en sån här, otroligt fördelaktigt.

Krabi

Publicerad 2013-02-26 10:10:00 i Allmänt,

I krabi skulle man kunna säga att vi bodde på ännu ett lyxhotell. Vi hade en sån där ac och minikyl. Förvisso hade inte badrummet väggar hela vägen till taket och vi spolade med hjälp av en spann. Men sa jag att kylskåpet hade ett frysfack? Och detta utnyttjades. Ölen blev så kall att det var lite is på toppen av den och vem behöver egentligen väggar då..
Efter några Chang och bara en majskolv till middag blev vi sugna på pannkakor då blev det en promenad till stranden för att köpa det. Och ni vet hur det blir, tjej träffar pojke, pojke köper bucket, tjej mår bra.

Att slungas in i en helt ny värld.

Publicerad 2013-02-23 12:00:00 i Allmänt,

Vi försöker suga in så mycket som möjligt att den thailändska kulturen och inte vara rädda att prova nya upplevelser, mat och traditioner. Kasta oss in nya miljöer och inte vika oss för förändring.
Imorse till frukost provade vi ett ställe i närheten av oss. Tror det ska vara thailändskt. De gjorde varma mackor av något slag. Kul att prova!

Och gott var det! Känns bra att vara så öppensinniga.

Mamma var inte orolig

Publicerad 2013-02-23 11:52:00 i Allmänt,

Ja, det är möjligt att jag hade en egen eldshow på en bar en kväll.
Men allt gick fint och jag var kontrollerad och försiktig hela tiden. Och ganska ball. Om jag får säga det själv.

Men inte att förglömma säker och ansvarsfull, glöm inte det mamma, att jag alltid är avvaktande, skeptisk och försiktig.

Säkerheten framför allt!

Som ett eget hus, nästan

Publicerad 2013-02-23 11:42:29 i Allmänt,

Vi har lämnat härliga Koh lipe för att ta oss till krabi. Men koh lipe levererade måste jag säga.
Vi fick bo i en alldeles egen bungalow

Som till och med hade en veranda med två stolar. Sen hade vi iofs inget varmvatten, spolfunktion på toaletten, AC eller väggar som nådde ända upp till taket. Men annars var det bra.

Vi tycker fortfarande att vi förtjänar en liten spaupplevelse varje dag. Så en dag blev det fiskspa. Malin tyckte det var obehagligt och skrek lite tjejigt. Jag var en överlevare.

inga problem att några fiskar äter lite på mig.

Koh lipe

Publicerad 2013-02-21 03:47:03 i Allmänt,

Igår tog vi speedboaten från langkawi till koh lipe. Här är det väldigt fint, som ett vykort. Båten gick över förväntan, då vi varnades innan att den skulle vara väldigt gumpig och att vi även hört från olika håll att många spyr och liknande. Vi satt bara fridfullt och blickade ut över det turkosa havet innan vi anlände till vår paradisö och vår bungalow.
Lite massage har vi också hunnit med.

Langkawi

Publicerad 2013-02-20 15:42:36 i Allmänt,

Eftersom vi har fått många mail från er läsare med önskan om en videoblogg så kommer den äntligen här

Moppemallan

Publicerad 2013-02-19 16:27:19 i Allmänt,

Idag har vi varit på ett riktigt äventyr. Vi har blivit ett med vägarna här på langkawi. Vi bestämde oss för att hyra moppe idag. Båda två har väl ungefär ingen erfarenhet från moppe (förutom mallans postmoppe som var en trehjuling, så det räknas väl inte). Det är till och med så illa att Malin blir nekad att hyra på ett ställe när de ser hur hon ska starta. Så hon får pengarna tillbaka och vi får gå till ett annat ställe.
Tillslut har vi båda moppar och vi ger oss ut på vägarna. Det går ändå bra, med tanke på att det är vänstertrafik här så tycker jag vi klarade det strålande.

Vi tar oss till Seven wells. Där man kommer till en lång trappa och sen efter 10 minuters positivt powerwalkande där man blir chockad över hur fit man är, följt av 10 minuters mjölksyra i alla kroppsdelar så är man äntligen framme vid vattenfallen. Vattenfallen imponerande oss inte väldigt mycket, inte lika mycket som det faktum att man kunde åka ner för fallen som en vattenruschbana. Kul! (Det var inte det branta fallet här nedan som vi åkte ned för)

På kvällen blev det även lite mörkerkörning i form av intensivt letande efter bensinstation då Malins tank nästan var tom. Sen tankade hon upp full tank, för ca 5 svenska kronor, för att man kan det här.

Tobotel

Publicerad 2013-02-18 15:02:39 i Allmänt,

Vår förra hotellbokning var väl inte väldigt genomtänkt. Vi letade hotell på langkawi och hittade ett som hette tobotel, kul tänkte vi. Läste en rad till där det stod att alla rum var tubformade och något i stil med "don't you dare to be square". Skönt hotell tänkte vi då och bokade utan att läsa vidare.
Hade vi därimot läst lite till så hade vi även fått veta att det var delat badrum och att man var tvungen att gå 20 minuter för att komma till en restaurang. 20 minuter i mörker, på dåligt belysta, hårt trafikerade gator utan trottoar men fyllda med grodor samtidigt som det åskar.

Det lilla gula utrymmet är vårt rum. Härligt med havsutsikt mindre härligt med ett så litet rum där verkligen bara sängen får plats.

Detta är alltså hela rummet, står till och med utanför dörren och fotar.

Men sen på morgonen så var det tydligen frukost inkluderat även om det inte skulle vara det och utöver det fick vi även skjuts av ägaren till nästa hotell. Så då var det ett ganska bra hotell trots allt.

Toalettproblem

Publicerad 2013-02-18 11:32:10 i Allmänt,

Vi har stött på ett problem. En kulturkrock om ni så vill. Det gäller toaletterna här i Asien.

Jo det är så att ibland finns det inget toalettpapper att torka sig med. Istället finns det en liten vattenslang som jag antar att man kan spruta sig ren med.
Har man riktig otur så är det ingen toalettstol heller utan bara ett hål i maken. Och en liten slang. Såklart.

Har fortfarande inte listat ut hur de hålen fungerar. Blir en snabb vändning i dörren när man kommer till ett sånt istället.

Mot langkawi

Publicerad 2013-02-17 04:49:53 i

Nu lämnar vi lyxen och beger oss mot flygplatsen och langkawi.

Ha det så länge.

Kuala lumpur

Publicerad 2013-02-16 12:26:22 i Allmänt,

Den klassiska bilden på tvillingtornen

Mallan fotar lite bara

Vi åkte också till ett shoppingcenter idag och shoppade och så köpte vi ett åkband till nöjesfältet de hade där, inne i centret.

Dåliga backpackers

Publicerad 2013-02-16 12:03:20 i Allmänt,

Vi skulle ta oss från Singapore till kuala lumpur. Vi tänkte buss. Billigt och bra, väldigt backpacker-style så att säga. Svettiga och äckliga och en anings bakfulla oroade vi oss för resan. Dessutom han vi inte köpa vatten. Vi såg framför oss hur vi hostar av våra torra halsar till vi kräks. Hur locals kanske står på bussen och hur barn gråter. Såhär blev det.
Ett liv i lyx. Stora härliga fåtöljer, tvskärm till varje säte, det bjöds på vatten när vi steg på och sedan också middag. Fantastiskt.

Sen kanske man kan säga att vi fick lite blodad tand på det här med lyx när vi insåg den maylasiska pengen multiplicerades med 1,5 och inte 5 som vi trodde.. Så vi bor här
Det bjuds på välkomstdrink, personalen öppnar alla dörrar, vi har pool och ett stort och luftigt rum.. det snackas även om flyg till langkawi istället för buss och båt. Bara för att vi är värda det. Livet är ändå rätt bra nu.

En vanlig dag i Singapore

Publicerad 2013-02-16 11:37:43 i Allmänt,

Vi bestämde oss för att trotsa det regniga vädret och ge oss ut på äventyr. Detta resulterade i en dag med både toppar och dalar kan man väl säga. Vi köpte ett dagspass på en härlig ö med massor av aktiviteter. Allt stängdes på grund av regn.. Vi tvingades köpa en handduk, eller filt om man så vill, för 200 kr. När hoppet var slut och tröttheten var för stark tänkte vi åka hem Och precis då öppnades allt igen och regnet upphörde. Och vet ni vad, det förtjänade vi.

Vi doppade fötterna i härligt varmt och turkost vatten.
Vi åkte rodel.. Röda faran.
Vi såg på 4D bio i en kall biosalong.

Utöver detta testade vi segway och att surfa på bodyboard. En bra semestdag om ni frågar oss.

Hotellfrukost

Publicerad 2013-02-15 12:47:18 i

Singapore lyxade vi till det med hotellfrukost. Vi tog det säkra före det osäkra. Vi såg framför oss hur vi hade vår bricka och fick gå till olika bord med massor av frukter, nybakat bröd, cafe latte, ja allt man kan tänka sig.

Verkligheten var väl kanske något annorlunda från sonligas ögon..
Det fanns det vitaste brödet du kan tänka dig, sylt/gelé (svårt att veta vad) och jordnötssmör. Det var det. Ödlor fanns också.. Och som om inte det vore nog fick du diska själv, med händerna..

Singapore

Publicerad 2013-02-13 05:16:05 i Allmänt,

Nu sitter vi och svettas i ett fuktigt Singapore med en islatte i handen i väntan på att få checka in på hotellet. Flygresan gick bra och vi hittade smidigt till hotellet och kunde lämna våra väskor där innan vi tog oss an Singapore stad.

Ha de
mallanx2

Inte långt kvar

Publicerad 2013-02-11 16:42:10 i Allmänt,

Jaha, då åker vi iväg imorgon, till asien. Precis varit och packat väskan. 10 kg gick den på. 5 kg var. Men det räcker väl i två månader?
Vi ska försöka vara duktiga med att uppdatera så mycket vi kan, men det är ju lätt att säga, vi har ju också sagt många gånger att vi ska börja träna, sluta äta godis, börja källsortera eller använda inpackning i håret en gång i veckan. Brukar inte hålla länge.

Vi gör så gott vi kan helt enkelt.